جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خواص و مضرات تخم بوقلمون کدامند؟

تخم بوقلمون

تخم بسیاری از پرندگان از زمان‌های گذشته توسط انسان‌ها مورد استفاده‌ خوراکی قرار می‌گرفته است. بوقلمون نیز یکی از پرندگانی است که تخم آن توسط انسان‌ها خورده می‌شود. اما آیا تخم بوقلمون خاصیت بیشتری نسبت به تخم مرغ و یا تخم سایر پرندگان دارد؟ ضررهای احتمالی تخم بوقلمون چیست؟ در ادامه در این مقاله درباره خواص تخم بوقلمون و ضررهای آن صحبت خواهیم کرد و به‌بررسی ویژگی‌های این ماده غذایی می‌پردازیم.

مقایسه خواص تخم بوقلمون با تخم مرغ و ویژگی های آن

اگر تخم بوقلمون را قبلاً دیده باشید، می‌دانید که لکه‌هایی روی آن وجود دارد که تشخیص آن را از تشخیص تخم سایر پرندگان راحت‌تر می‌کند. هر تخم بوقلمون به‌طور میانگین چیزی حدود ۱۰۰ گرم وزن دارد که دو برابر وزن هر عدد تخم مرغ است. همچنین کالری موجود در تخم بوقلمون نیز حدود دو برابر تخم مرغ است. این کالری از مواد مغذی بیشتری تشکیل شده است و به گونه‌ای است که از نظر ارزش غذایی، هر تخم بوقلمون معادل دو عدد تخم مرغ کامل است.

حال مواد غذایی موجود در این تخم را کمی دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. در هر تخم بوقلمون حدود ۱۲ درصد چربی وجود دارد که این مقدار چربی ۶۲ درصد کالری تخم را به خود اختصاص می‌دهد. ترکیبات معدنی و مواد مغذی مانند آهن، مس و غیره در این تخم به‌صورت فراوان یافت می‌شوند و سرشار از خواص مفید برای متابولیسم بدن و از جمله موادی هستند که خواص تخم بوقلمون را ایجاد می‌کنند.

همچنین در این تخم اسید آمینه‌های مختلفی که برای بدن ضروری هستند وجود دارند که جمع آنها به چیزی حدود ۱۱ گرم می‌رسد. ویتامین‌های گوناگون نیز از دیگر مواد مفیدی است که در تخم بوقلمون سرشار است. ویتامین‌های موجود در این تخم شامل ویتامین آ، ویتامین‌های گروه ب و انواع دیگری از ویتامین‌ها است که با مصرف این ماده غذایی نیاز بدن شما به آنها تامین خواهد شد.

خواص تخم بوقلمون
خواص تخم بوقلمون

حتما بخوانید: سود پرورش بوقلمون

چه کسانی از تخم بوقلمون استفاده کنند و چه کسانی از آن پرهیز کنند؟

تخم بوقلمون مانند تخم سایر پرندگان و تخم مرغ که به‌وفور استفاده می‌شود جزو مواد غذایی سالم دسته بندی می‌شود. این ماده غذایی برای تمامی افراد به‌خصوص برای نوجوانان و کودکان در سن رشد، افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، خانم‌ها در زمان بارداری و تمام افراد دیگر بسیار مفید است.

تنها افرادی که چربی خون بالایی دارند و یا به دیابت مبتلا هستند نه تنها تخم بوقلمون، بلکه تمام مواد غذایی دیگر را باید تحت نظر پزشک مصرف کنند و این ماده غذایی به‌دلیل چربی بالایی که دارد، برای این افراد گزینه مناسبی برای استفاده در رژیم غذایی نیست.

خواص تخم بوقلمون

حال که با ویژگی‌های این ماده غذایی مفید آشنا شدید می‌خواهیم مواردی را بررسی کنیم که خوردن و استفاده از این ماده غذایی از حالت عادی نیز مفیدتر است و می‌تواند به آن شرایط کمک کند.

  • افراد دارای کم خونی: همانطور که گفتیم، تخم بوقلمون یکی از منابع سرشار از مواد معدنی از جمله آهن است. در نتیجه کسانی که به کم‌خونی و فقر آهن مبتلا هستند، می‌توانند از تخم بوقلمون به عنوان یک منبع غنی از آهن استفاده کنند و از جمله خواص تخم بوقلمون کمک به تامین آهن بدن است.
  • جلوگیری از شکستن استخوان: از جمله مواد موجود در تخم بوقلمون فسفر، ویتامین دی، ویتامین‌های گروه b و سایر مواد است که وجود آنها برای داشتن استخوان‌های محکم و سالم ضروری است. استفاده از این ماده چه در افراد بزرگسال و چه در کودکان می‌تواند به تقویت استخوان‌ها بسیار کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی و سوخت مناسب برای بدن: به‌دلیل وجود مواد مفید بسیاری که قبل از این به آنها اشاره شد، استفاده از این ماده غذایی در ساز و کار بدن بسیار کمک کننده است و می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی و محافظت از آن در برابر طیف بیماری‌ها شود. همچنین این ماده غذایی یک منبع انرژی و تأمین کالری بسیار مناسب به‌خصوص در افراد پر تحرک و دارای فعالیت ورزشی است. کلسترولی که در این ماده قرار دارد از نوع کلسترول خوب است اما در هر صورت نباید در استفاده آن زیاده روی شود. همچنین این ماده سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که به سوخت و ساز بافتی و مبارزه با سلول‌های سرطانی بسیار کمک می‌کنند.
خواص تخم بوقلمون
خواص تخم بوقلمون

حتما بخوانید: چیزهایی که باید درباره پرورش بوقلمون گوشتی بدانید

ادامه خواص تخم بوقلمون

  • مراقبت از چشم: وجود موادی مثل ویتامین آ، آنتی اکسیدان‌ها و غیره به‌میزان زیادی برای سلامت چشم شما ضروری هستند و تمام این مواد در تخم بوقلمون وجود دارند و خواص تخم بوقلمون می‌تواند چشم شمارا از بروز آب مروارید، ضعیف شدن و سایر بیماری‌ها محافظت کند.
  • استفاده برای عضله سازی: حتما دیده‌اید که بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای در رژیم غذایی خود به تعداد بسیار زیادی تخم مرغ استفاده می‌کنند. همانطور که در ابتدا گفتیم هر تخم بوقلمون خاصیت دو عدد تخم مرغ کامل را دارد پس می‌تواند یک منبع بسیار عالی برای ورزشکاران و برای کمک به ساختن عضلات باشد. همچنین این ماده با خواصی که دارد، نقش بسزایی در ترمیم زخم‌ها دارد و به این دلیل برای تغذیه ورزشکاران و حتی در افرادی که جراحت یا جراحی را پشت سر گذاشته‌اند مناسب است.

مضرات تخم بوقلمون

حتماً تا به اینجای متن دیگر متوجه شده‌اید که تخم بوقلمون یکی از پر خاصیت‌ترین و مفیدترین مواد غذایی است که می‌توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همانطور که گفتیم این ماده غذایی تقریباً برای تمامی افراد و در تمامی سنین بسیار مفید و مناسب است و به حفظ سلامتی شما کمک به‌سزایی می‌کند. اما مانند بسیاری از موارد دیگر این ماده ضررهایی هم دارد.

از جمله این موارد چربی و کلسترول بالای موجود در آن است که در صورت استفاده زیاد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. به‌خصوص برای افرادی که از قبل چربی خون و کلسترول بالایی دارند و یا افراد دیابتی که قند خون آنها بالا است. این میزان چربی بالا به دلیل چربی متراکم موجود در زرده تخم بوقلمون است. پس باید در استفاده از آن تعادل را رعایت کنید تا علاوه‌بر بهره‌مند شدن از مزایای آن، مراقب ضررهایش نیز باشید.

سوالات متداول

تخم بوقلمون چقدر وزن دارد؟

۱۰۰ گرم

در تخم بوقلمون چه مواد مفیدی وجود دارد؟

فسفر، ویتامین دی، ویتامین‌های گروه b

تخم بوقلمون چه مضراتی دارد؟

حتماً تا به اینجای متن دیگر متوجه شده‌اید که تخم بوقلمون یکی از پر خاصیت‌ترین و مفیدترین مواد غذایی است که می‌توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همانطور که گفتیم این ماده غذایی تقریباً برای تمامی افراد و در تمامی سنین بسیار مفید و مناسب است و به حفظ سلامتی شما کمک به‌سزایی می‌کند. اما مانند بسیاری از موارد دیگر این ماده ضررهایی هم دارد. از جمله این موارد چربی و کلسترول بالای موجود در آن است که در صورت استفاده زیاد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. به‌خصوص برای افرادی که از قبل چربی خون و کلسترول بالایی دارند و یا افراد دیابتی که قند خون آنها بالا است. این میزان چربی بالا به دلیل چربی متراکم موجود در زرده تخم بوقلمون است. پس باید در استفاده از آن تعادل را رعایت کنید تا علاوه‌بر بهره‌مند شدن از مزایای آن، مراقب ضررهایش نیز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *